איילת קרני – מוזיקאית – בבאזל

נולדתי וגדלתי בחיפה. תמיד אהבתי לנגן, אבל כשסיימתי את התיכון רציתי לעשות משהו קצת אחר. אז וויתרתי על מעמד של מוסיקאית מצטיינת בצה”ל והלכתי למדבר לשנת שירות בניצנה. שם מימשתי את אהבתי למדבר שאינה יודעת שובע, הדרכתי טיולים ומדעים וחייתי בקומונה. כעירונית, החיים עם קבוצה שרובה קיבוצניקים לא היתה תמיד חווייה פשוטה, אבל למדתי ממנה המון על עוד נושא שקרוב ללבי מאד- תקשורת עם אנשים. המשכתי משם לשירות ארוך בצבא במסגרת גרעין של הנח”ל, גם כן בקומונה. שירתי חלק מהזמן בדרום תל-אביב בגרעין מטעם בינ”ה, וחלק מהזמן בפנימיה אלוני יצחק כמורה חיילת. זו היתה תקופה מאד משמעותית בשבילי מהרבה בחינות. עבדתי עם נוער וילדים, עולים חדשים. גם
החיים בקבוצה ובגרעין היו מקום שמאד התפתחתי וגדלתי בו. גם לא נטול קשיים ואתגרים…

במהלך שנת השירות והשירות הצבאי ניסיתי לשמור על הקשר עם המוסיקה, להתאמן ולקחת שיעורים, וניגנתי כמה קונצרטים (התמזל מזלי לטוס לבוסטון במהלך שנת השירות) ואפילו ניגשתי לתחרות בתל-אביב. אך כמובן שזה לא היה תמיד פשוט לשלב בין שירות צבאי לבין הנגינה. לכן כשהשתחררתי מהצבא בחרתי ללכת שוב עם האהבה לצלילים וללמוד מוסיקה לתואר ראשון בירושלים.

“רציתי להעמיק את הלימוד, ועברתי ללמוד באירופה”
כנגנית חלילית, כלי שהרפרטואר שלו הוא בעיקר מוסיקה “עתיקה”, בן מאות שנים, רציתי להמשיך ולהעמיק את הלימוד בו, ועברתי ללמוד באירופה. בהתחלה עשיתי חילופי סטודנטים בלייפציג, ובהמשך שני תארי מאסטר בסקולה קנטורום בבאזל, שווייץ, מוסד ייחודי מסוגו בעולם ללימוד המוסיקה שעניינה אותי. באירופה גם יכולתי ללמוד נגינה באבובים הסטוריים, מה שלא התאפשר לי בארץ, פשוט כי לא היו מורים לכלים האלו. את בחינות הכניסה לאקדמיה עשיתי יחד עם רני בן זוגי- קשר שצמח בתקופת המעבר לאירופה. רני הוא גם מוסיקאי- פסנתרן וצ’מבליסט. למזלנו התקבלנו שנינו ללימודים בבאזל.

מאז ועד היום עברו עשר שנים… בהן עשינו כל אחד שני תארי מאסטר, השתלבנו במקומות עבודה, בהרכבים שונים. התחלתי לחקור מוסיקה עברית קדומה מתוך עניין במורשת התרבותית של היהודים באירופה, והקמתי את ההרכב מזמור לדוד שמבצע את המוסיקה הזו בפני קהל- יהודי ולא יהודי.

ונולד לנו נעם, שנחגוג לו יום הולדת שלוש השבוע. יש הרבה דברים לברך עליהם בחיים בשווייץ. הפרנסה- כמוסיקאים, אנחנו חיים בכבוד, שזה לא דבר מובן מאליו. השקט, הסדר. היכולת לתכנן מראש ולא להיות בחוסר וודאות קיומי.

“פעם היינו עולים על איזי ג’ט, שלוש שעות וארבעים ואנחנו בארץ. היום כל גיחה לארץ משמעה מינימום שלושה שבועות בבידוד עם ילד קטן וחופשה ללא תשלום מהעבודה, והעלות של כל זה אלפים רבים של שקלים”

אבל אם לומר את האמת – אני לא כל כך מעודכנת מה קורה פה. אני קוראת עיתונים של הארץ. המשפחה שלי בארץ. הלב שלי בארץ. תקופת הקורונה העמיקה את המרחק. פעם היינו עולים על איזי ג’ט, שלוש שעות וארבעים ואנחנו בארץ. היום כל גיחה לארץ משמעה מינימום שלושה שבועות בבידוד עם ילד קטן וחופשה ללא תשלום מהעבודה, והעלות של כל זה אלפים רבים של שקלים. אני מרגישה מבולבלת יותר ויותר לגבי עתידנו.

בשנה האחרונה ארגנו הפגנות רבות בשווייץ בעד הדמוקרטיה ונגד המשך שלטונו של נאשם בפלילים. הרגשתי צורך לצאת מאיזור הנוחות שלי. הרגשתי שלא מוסרי מבחינתי לשתוק בסיטואציה הפוליטית שמאיימת על חיי כולנו. חיי משפחתי ואהוביי, וגם חיי שלי כאזרחית ישראלית. לאחרונה הצטרפתי לקבוצה שמעוניינת לקיים דיון מעמיק יותר בשאלה מהי זהות ישראלית, ופועלת לקדם זכות בחירה לתושבים ישראלים השוהים בחו”ל באופן זמני. איני יודעת אם כשתוגש הצעת החוק על שולחן הכנסת – אני אישית איהנה מפירותיה. סביר להניח שלא, כי אני לא תושבת ישראל אחרי חמש שנים שמרכז חיי בחו”ל. אבל אני חושבת שנכון לפתוח לדיון שאלות של זיקה של אזרחים ישראלים למדינה גם אם הם אינם תושבים. העולם היום גלובלי, אנשים עובדים בחו”ל, לומדים בחו”ל והגיע הזמן להעלות לדיון נושאים שהיו טאבו בעבר.

ברק וולנרמן – בודפשט – סטודנט

שמי ברק, אני סטודנט בן 33 בשנתי השלישית ללימודי ווטרינריה. אני ממתגורר בשלוש השנים האחרונות בבודפשט הונגריה לצורך לימודיי האקדמיים. במהלך לימודיי פה נדהמתי לגלות כי למרות היותי אזרח ישראלי מן המניין, המשלם חובותיו למדינת ישראל בצורת תשלום מיסים וביטוח לאומי גם בזמן שהותי בחו”ל (שלא להזכיר שאר חובותיי כמו שירות סדיר בצה”ל ביחידת 8200), לא ניתנת לי האפשרות לממש את זכות היסוד שלי להצביע בבחירות לכנסת. המצב הנוכחי הוא אבסורד המצב הנוכחי הינו אבסורדי, בעלי זכות ההצבעה היחידים בגולה הינם עובדי מדינה בשגרירויות ועובדי חברת התעופה הלאומית אל-על הנמצאים בחו”ל (חלקם יש לציין, הינם סטודנטים). בעוד שקולות עובדי המדינה נשלחים בטיסות מיוחדות לספירה בארץ, הדרך היחידה עבור שאר האזרחים להצביע היא להוציא כסף מהכיס הפרטי לרכישת כרטיס טיסה הלוך-חזור כדי להצביע בארץ כשהשגרירויות נמצאות מרחק הליכה ברוב המקרים.

?מדוע אני חושב שמגיע לי להצביע

אני מאמין בתוקף כי מדינה המתיימרת להיות נאורה ומתקדמת ככל מדינות המערב וה-OECD, אור לגויים כפי שאנשי ציבור רבים דואגים להזכיר לנו, צריכה לאפשר לאזרחיה השוהים בחו”ל לממש את זכותם הבסיסית להצביע. אני סבור שאין מקום לאפליה וכי בין אם מדובר תקופה קצרה (כגון טיול נופש או נסיעה עסקית) ובין אם בתקופה ארוכה (כמו לימודי תואר או אפילו רילוקיישן), לכל אזרח הנמצא בחו”ל באופן זמני זכות להצביע.

סוגיה זו מקבלת חשיבות כפולה פי כמה כאשר מדינת ישראל נגררת בשנתיים האחרונות לסבבים חוזרים של בחירות העולים לקופת המדינה הון עתק, שלא לציין את משבר וירוס הקורונה אשר רק הרע את המצב.

חשוב לי לציין כי כמו בערים מרכזיות אחרות בחו”ל, בבודפשט ישנם סטודנטים ישראלים רבים השוהים פה אשר הביעו נכונות ורצון להצביע בסבבי הבחירות האחרונים. במרביתם מדובר בסטודנטים לרפואה אשר מקריבים שנים לא מועטות הרחק מהמשפחה, החברים והמולדת הכול במטרה לחזור ולתרום לחברה במקצועם העתידי. האם לא מגיע להם להמשיך להרגיש אזרחים אפילו כמעה על ידי דבר פשוט כמו הצבעה בשגרירות.

לא הגיע הזמן שנצעד קדימה ונתאים את עצמנו למאה בה אנו חיים?

זהות ישראלית בקרב הישראלים במקסיקו סיטי

מאת: ד”ר פרלה אייזנקנג קנה – מקסיקו סיטי – מרצה וחוקרת (סוציולוגיה ומדע המדינה).

בתור חוקרת את החיים הטרנס-לאומיים של הישראלים החיים במקסיקו סיטי והסביבה אשתף אתכם בכמה היבטים מעניינים העולים ממחקר שערכתי לפני מספר שנים (Aizencang 2016).

בסביבות 3000 אנשים בעלי אזרחות ישראלית מתגוררים בימים אלו באזור מקסיקו סיטי. מדובר באוכלוסייה מאוד הטרוגנית, גם מבחינת מעמדם (הסטטוס החוקי), עיסוקם ו מגוריהם, כמו גם מבחינת רמת ההכנסה, המעמד הסוציו כלכלי שלהם לפני הגירתם, זמן השהות שלהם בחו״ל, מידת (רמת) הדתיות והמוצא האתני, בין היתר.

מהמחקר עולה כי 86% מהישראלים במקסיקו נשואיים והשאר מתחלקים באופן שווה בין רווקים, גרושים ואלמנים. כ- 50% הקימו משפחה עם בן או בת סוג מקסיקניים, 25% עם ישראלים והשאר עם מהגרים ממדינות אחרות. כמו כן, 93% מאלו שסוקרו נישאו ליהודים, נתון מעניין בהתחשב במצב של ישראלים במקומות אחרים בעולם, אצלם ההתבוללות בולטת יותר (Dimentstein ‪& Kaplan 2017.

הגיל הממוצע של הישראלים המהגרים למקסיקו הינו 28, נתון התואם עם גילם הממוצע של הישראלים המגיעים לאירופה, לדוגמא (Lev Ari 2013)‪

בחינת חלוקת המהגרים הישראליים במרחב הגיאוגרפי מלמד שרובם מתגוררים במזרח העיר והמטרופולין, שם מתרכזים גם חיי הקהילה היהודית ומוסדותיה, הכוללים בתי ספר, בתי כנסת ומרכזים קהילתיים.

כאשר בוחנים מספר מדדים אובייקטיביים ניתן לראות כי המהגרים הישראליים השתלבו היטב בחברה המקומית – היהודית והלא יהודית – אם כי מבחינה סובייקטיבית, חלק גדול מהם אינו מרגיש שהתקבל בקהילה היהודית. (Aizencang‪ 2019.)

 

בנוסף, אחוז גדול מהישראלים שסוקרו מקיימים חיים טרנס-לאומיים. זה מתבטא בפעילויות היומיומיות, בקשרים המשפחתיים והחברתיים, בעסקים בין המדינות, בתדירות הטיסות לארץ, במעקב היומיומי אחרי המתרחש במדינה ובעיסוק במתפרסם בעיתונות הישראלית, בטלוויזיה ובכלי התקשורת האלקטרוניים.

חשוב לציין כי הישראלים במקסיקו אינם מהווים קהילה, בשונה ממקומות אחרים בעולם כמו לדוגמא מלבורן (Porat (2018 , ברלין ; Kranz 2016) 2017 (Stauber , טורונטו (Harris 2009; Merkur, 2018) לאס אנגלס או סאן פרנסיסקו (Gold 1994, 2001, 2002, 2009; Floman 2007; Rebhun & Lev Ari 2010), הם אינם מאורגנים באופן ריאלי או וירטואלי ואף בקושי עונים ליוזמות הפרטיות ואף לא לציבוריות שלאחרונה החלו להגיע מהקונסוליה הישראלית במקום.

יחד עם זאת, הישראלים במקסיקו מאוד מחוברים לארץ וזהותם הישראלית היא מאוד חזקה.

מנקודת מבט טרנס-לאומית, הגירה נחשבת לתהליך מתמשך. חיים טרנס-לאומיים מאפשרים קיום סימולטני, בו-זמנית, ביותר ממקום אחד. כלומר, תהליך הקליטה של מהגר בתוך החברה הקולטת אינו שולל את קיומו ועוצמת הקשר שלו עם ארץ מוצאו ומדינתו. בהקשר זה, זהותו של המהגר הטרנס-לאומי הינה מורכבת ונזילה, תוצר של תהליך מתמשך של בנייה והבנייה, תהליך לא גמור, מקוטע, היסטוריֿ, המתעדכן באמצעות חוויות היומיום. (La Barbera 2014; Vertovec 2001)

 

במטרה לבדוק כיצד ההגירה השפיעה על זהותם הישראלית של המהגרים החיים במקסיקו נבדקו כמה מדדים, ביניהם השימוש בשפה העברית, הזיקה לישראל, הבקיאות במצב הפוליטי והחברתי במדינה, תדירות הטיסות לארץ וצריכת המוצרים התרבותיים.

92% מהישראלים שהיגרו למקסיקו חווים את הזהות הישראלית כמשמעותית. להבדיל, הדעות חלוקות בשאלת החשיבות של מגורים בישראל: 31% סבורים שזה מאוד חשוב, 37% חשוב, 27% חשוב במידה מועטה ו-5 % בכלל לא חשוב.

 

 

 

 

This is the heading
שלנו 
הפעילויות

voteAboradIsrael

עדכון חוק הבחירות לכנסת

Israeli Zoom Meetings

מפגשי זום עם דמויות משפיעות בארץ

israelin360

Coming Soon

Balagan Podcast

פודקאסט באנגלית על פוליטיקה ישראלית

Tarbut.club

מועדון תרבות ישראלי