למה חשוב שכמה שיותר סטודנטים ירשמו לטיסה לישראל לקראת הבחירות

 

לאחרונה השקנו קמפיין שהשלב הראשון בו הוא הרשמה של סטודנטים ישראלים בעולם המעוניינים להגיע לארץ להשתתף בבחירות הקרבות.

כתוצאה גילינו שישנם מספר נושאים שאלות שחוזרות ועולות ועליהן אנסה לענות כאן באופן מסודר. במידה ויש לכם שאלות נוספות לגבי הקמפיין, אודותינו, או כל דבר אחר רלוונטי לנושא, אתם מוזמנים לכתוב לנו באימייל: israeliswithoutborders@gmali.com ונשתדל לענות בהקדם האפשרי.

נושא: יום הבחירות נופל על אמצע השבוע. סטודנטים אינם יכולים להגיע באמצע הלימודים עקב נוכחות חובה בשיעורים ולכן זה לא רלוונטי.

תשובה: בטח שזה רלוונטי ומאוד חשוב שתרשמו. למה?

אולי שמתם לב שההתארגנות שלנו פועלת כבר תקופה ארוכה כדי להוביל לחקיקה שתאפשר פתיחה של קלפיות בחו”ל עבור ישראלים החיים שם זמנית. הקמפיין הנוכחי נולד מתוך זה. מכיוון שלא ניתן לעשות את השינוי הזה לקראת הבחירות הקרובות, אנחנו מקווים ששני דברים יקרו:

1.     שנצליח להביא כמה שיותר סטודנטים להצביע.

2.     שנצליח להבהיר במהלך הזה שישנם אלפי סטודנטים שהם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית ושזכות ההצבעה, שהינה זכות יסוד דמוקרטית, נמנעת מהם, ושהסטודנטים הללו מעוניינים לקחת חלק.

הנקודה השניה חשובה עוד יותר מהנקודה הראשונה, מכיוון שהיא יכולה להוביל לשינוי ארוך טווח. בשנתיים האחרונות פעלנו מהמון כיוונים כדי לקדם את החקיקה. הרצנו עצומה, כתבנו נייר עמדה, יצרנו רשת שותפויות של ארגונים, ערכנו פגישות, הרצאות ועוד. למדנו את הנושא ולמדנו את המערך שעד כה מנע מתיקון החוק אף על פי שישנו קונצנזוס לגבי ההגיון שבלאפשר לתושבים השוהים בחו”ל זמנית להשתתף בבחירות ממקום המצאם.

מה שהבנו זה ששום דבר לא יקרה עד שלא יהיה לחץ ציבורי.

 עד שהמחוקקים לא יבינו בצורה קונקרטית וממשית את הנזק שנגרם, ועד שהציבור עצמו לא יפנים את גודל הפגיעה בדמוקרטיה, שום דבר לא יזוז. הוגשו כבר הצעות חוק רבות מחברי כנסת מכמעט כל הקשת הפוליטית. כל הצעות החוק דומות זו לזו, ועוסקות בהנגשת הצבעה עם הגבלות, ועדיין זה לא קרה.

לכן ההרשמה חשובה כל כך. הרשימה הזו היא הקריאה הציבורית לשינוי. הצורך של ציבור של בעלי זכות הצבעה לטוס במיוחד לישראל כדי להצביע איננה ברת קיימא עבור רבים מהציבור הזה. ההגבלה הזו איננה תואמת את המציאות הכלכלית, החברתית והפוליטית של ישראל. אלפי סטודנטים לומדים בחו”ל כי אין להם ברירה. אקדמאים אינם יכולים לקדם קריירות בישראל ללא השתלמויות בחו”ל. תעשיית ההיי-טק לא הייתה יכולה לפרוח בלי חיבורים הדוקים להון מחו”ל. יותר ויותר אומנים ישראלים מצליחים ברחבי העולם ומאפשרים את התפתחותה של תחום התרבות בישראל ברמה שלא הייתה אפשרית אילו היו צריכים להגביל את עצמם לקהל מקומי בלבד.

לכן, ההרשמה קריטית. גם אם אינכם בטוחים שתוכלו להגיע, וגם אם אתם בטוחים שלא תוכלו להגיע, תרשמו. אף אחד לא ישים אתכם על מטוס בכוח. כאשר הטיסות יחולקו, יהיה תהליך של יצירת קשר ותיאום. ובינתיים, כדי שנוכל להגיע לשלב הזה, אנו חייבים מספרים משמעותיים. לא נוכל להתקדם עם כמה מאות. אנו זקוקים לכם, אלפי הסטודנטים, שתרשמו כבר עכשיו.

All for one and one for all


העניין והיכולת שלנו לגייס את המשאבים להטסה תלוי במידה רבה במספר הנרשמים. ככל שמספר הנרשמים גבוה יותר, הסיכוי שנוכל להביא יותר סטודנטים לארץ עולה. ללא נרשמים רבים, הסיכוי שנוכל לעשות משהו גם עבור אלה שנרשמו הולך וקטן. 

נושא: איך נקבל כרטיסים? זה חינם? זה כולל טיסה חזרה?

תשובה: אין עדיין תשובה ברורה לשאלות האלה אבל אנחנו כן מתחייבים שכל פתרון שנמצא להביא את הסטודנטים לארץ (טיסה חינם או מסובסדת) תכלול טיסת חזור.

אנחנו גם מתחייבים לעדכן בהתקדמות שלנו בנושא.

מכיוון שסטודנטים ישראלים פרוסים ברחבי העולם לא ניתן יהיה ליצור פתרון אחד עבור כולם. יש כאלה שזקוקים לטיסה קצרצרה מאירופה לישראל, ויש כאלה שנמצאים ביעדים יותר רחוקים או כאלה שחברת תעופה כזו או אחרת איננה מגיעה אליהם.

הקמפיין שלנו כולל שלב ראשון של הרשמה ושלב שני של גיוס משאבים. הגיוס יעשה בקמפיין המונים שבמהלכו נבקש גם מכם לשתף ככל הניתן, ואנו גם פונים לגורמים שהדמוקרטיה הישראלית בלבם ואנו מאמינים שיהיו מעוניינים לתרום למטרה. בנוסף, פנינו כבר גם לחברות תעופה ונמשיך לפעול כדי ליצור סדרה של פתרונות להטיס את הסטודנטים אשר מעוניינים ויכולים בכך.

העניין והיכולת שלנו לגייס את המשאבים להטסה תלוי במידה רבה במספר הנרשמים. ככל שמספר הנרשמים גבוה יותר, הסיכוי שנוכל להביא יותר סטודנטים לארץ עולה. ללא נרשמים רבים, הסיכוי שנוכל לעשות משהו גם עבור אלה שנרשמו הולך וקטן.

 

נושא: למה דווקא סטודנטים? למה לא כל הישראלים בחו”ל?

תשובה: המאבק למען הנגשת ההצבעה לישראלים בחו”ל פועל להנגשת ההצבעה עבור כל תושב ישראלי השוהה בחו”ל זמנית ולא רק עבור סטודנטים. הקמפיין הנוכחי (שהינו צעד אחד בתוך מכלול פעולות שנעשות) להביא את הסטודנטים הישראלים לארץ נובע ממגבלות טכניות ומהגיון שאומר שמדובר באוכלוסיה שקל להגדיר, שיש קונצנזוס ציבורי לגבי הזכאות שלהם להצביע ושבהכללה, יהיה עבורם מאתגר יותר להגיע באופן עצמאי.

נושא: למה להגביל את הנגשת ההצבעה מחו”ל? למה לא להילחם שכל ישראלי באשר הוא יוכל להצביע מחו”ל?

תשובה: התשובה הפשוטה והקצרה היא שבמצב החברתי \ פוליטי \ ביטחוני הקיים בישראל אין אפשרות להכניס תיקון לחוק הבחירות שיאפשר הצבעה מחו”ל עבור כל ישראלי בעל דרכון ישראלי. בלי להיכנס לשאלה של צדק, העובדה היא שרוב הציבור הישראלי איננו תומך במהלך כזה, וכך גם מרבית הפוליטיקאים הישראלים. מכיוון שכך, ומכיוון שאיננו מאמינים בהכל או לא כלום, אנו פועלים להניע שינוי נדרש והוא לאפשר לאוכלוסיה שמוגדרת כתושב ושהזכאות שלהם להשתתף בבחירות כחלק בלתי נפרד מהדמוס הישראלי איננה מותלת בספק, להצביע ממקום המצאם. אנו תומכים ומאמינים שיש צורך בהגדרה שמכירה במורכבות הזיקה לישראל ובצרכים של הדמוקרטיה הישראלית כאשר מגדירים את הזכאות.

נושא: למה חשוב לאפשר לישראלים להצביע מחו”ל?

תשובה: התשובה לשאלה הזו מורכבת מכמה גורמים.

1.     ישנם כמה עשרות אלפי ישראלים העונים על ההגדרה של תושבי קבע ישראלים המתגוררים זמנית בחו”ל. מדובר במספרים שאינם גדולים ביחס לתפוצות של מדינות אחרות, אולם הם משמעותיים מבחינת השתתפות דמוקרטית.

2.     חוק הבחירות לכנסת אשר מגביל ואינו מאפשר הצבעה מחו”ל חוקק בשלהי שנות השישים ואיננו מתחשב בניידות ההכרחית אשר קיימת היום בעידן הגלובליזציה. קריירה אקדמית איננה אפשרית היום בישראל ללא תקופת לימודים בחו”ל. השקעות הון מגיעות מחו”ל ודורשות מבעלי עסקים תקופות שהייה שונות מחוץ לישראל. אין באוניברסיטאות הישראליות מספיק תקנים כדי ליצור את כמות הרופאים הנדרשים עבור מערכת הבריאות הישראלית, והיא נסמכת על רופאים המסיימים לימודיהם בחו”ל. אומנות ישראלית חוצה גבולות. התרבות הישראלית חזקה מאוד בטיולים ברחבי העולם. ישנם כנסים בעולם שאנשי מקצוע מחוייבים בהם, וישנם טיפולים שלא ניתן לקבל בארץ. העולם ככלל, מחובר תרבותית, בריאותית וכלכלית יותר מאי פעם. 75% ממדינות כלל העולם כבר מכירות בכך ומאפשרות הצבעה מחו”ל.

 

3.     חיזוק ושימור הקשרים עם אותם ישראלים השוהים בחו”ל. מחקרים מראים שככל שהמדינה מכירה ויוצרת מערך תומך ומכליל עבור אזרחיה השוהים בחו”ל זמנית, כך עולה רמת ההזדהות שלהם עם המדינה, נשמרים היחסים המיטיבים בין הצדדים והסיכויים שאותם ישראלים יחזרו לארץ עולים. ישראל משקיעה משאבים רבים בשימור יחסים עם ישראלים אשר עזבו את הארץ ועם הדורות הבאים. לא הגיוני שתאפשר לאלו שעוד לא עזבו אלא רק נמצאים זמנית להשתתף בחברה ותמנע בכך עזיבה אפשרית, בריחת מוחות וכיוצ”ב?