Skip to content

ישראלים מכל העולם

פועלים יחד

זהות ישראלית בעידן הגלובליזציה

כל העולם כולו גשר צר מאוד

ישראלים ללא גבולות הינה התארגנות של ישראלים בתפוצות, בשלל ערים ומדינות. המשותף לנו היא שעבור כולנו ישראל היא בית.אנו פועלים להגיע להבנה רחבה, מעמיקה ועכשווית של הזהות הישראלית ולהגדיר מחדש את היחסים בין הישראלים בתפוצות לבין ישראל, כחלק אינטגרלי מהמארג החברתי הישראלי. זאת, לאור המאפיינים הגלובליים של הכלכלה והתרבות העולמית, שישראל לוקחת בה חלק אקטיבי.

מולדת אי אפשר לקנות בכסף או לכבוש בחרב. צריך אתה ליצור אותה בזעת אפיך

דוד בן גוריון

תקשורת וכתבות

סיקור הפעילות של ישראלים ללא גבולות

מצביעים מחו"ל - כאן 11

כתבתו של עקיבא וייס

עכשיו שפתחו את השמיים, האם נפתרה הבעיה? למה הצבעה מחו”ל רלוונטית מאי פעם ולא תרד מסדר היום בזמן הקרוב. – משתתפים  – ליאור לניר, שלומית ישעיהו ואלעד אדלמן

Israelis Abroad - Voting in Elections

I24 News - Robert Sarner

Ahead of Israels 4th elections in two years, Israelis living abroad have launched a campaign to change the law so non-resident Israelis will have the right to vote in future elections.

האנשים מאחורי הקמפיין

ליאור לניר

מומחה שיווק, מנהל אסטרטגיות עסקיות מוערך עם מעל 20 שנה ניסיון שבהן נגע בכמעט בכל קטגוריה עסקית. כיום משמש גם כמנטור ליזמים בתחילת דרכם, שותף במיזמים שונים ועוזר להוביל את ישראלים ללא גבולות

ד"ר רובי ציגלר

ד"ר רובי ציגלר ראובן (רובי) ציגלר הוא פרופסור חבר לדיני פליטים בינלאומיים באוניברסיטת רדינג (Reading) בממלכה המאוחדת.

קובי כהן

קובי כהן הוא איש חינוך ופעיל ישראלי בקהילה הישראלית והיהודית בניו יורק. הוא היזם של תכנית "תרבות יום א'" המנגישה שיחות על חברה, תרבות ופוליטיקה בישראלי לישראלים בצפון אמריקה וכן המנחה של ההסכת BALAGAN, שהוא ההסכת היחיד בשפה האנגלית אשר מדבר על החברה והמערכת הפוליטית בישראל לקהל לא ישראלי. ​ קובי נשוי למיכל ואב ליואב ויאיר, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית של ארצות הברית (AZM) וכן של ארגון "עמינו" הפועל לחזק את הקשר בין יהודים פרוגרסיביים לישראל ולישראלים.

מריאן מטיאש

בנוסף לפעילות חברתית רבת שנים, מריאן עוסקת בפיתוח קהילות ותוכן בארגונים במגזר השלישי. היא לומדת תואר שני במדיניות ציבורית בינלאומית ובעלת תואר ראשון בקולנוע וטלוויזיה

ליתי הרמתי

ליתי הרמתי תל אביבית שגרה בארה"ב, ליתי היא אקולוגית ימית ועובדת באוניברסיטת ראטגרס. מייסדת-שותפה במיזם "ההורים" שמרכז מידע, תמיכה והטבות לישראלים הגרים רחוק מהוריהם – בחו"ל ובארץ.

ד"ר פרלה אייזנקאנג קנה

חיה במקסיקו מאז 2008, בעלת דוקטורט במדעי המדינה עם מחקר המתמקד בנושאי הגירה, חיים טראנס-אטלנטיים והזהות בתהליכי הגירה.

יעל האיוש

כבוגרת פסיכולוגיה במסלול מוח וקוגניציה, בשנים האחרונות אני נהנת לעסוק במחקר וכתיבה סביב בריאות, מרחבים דיגיטליים, קוגניציה ומוטיבציה בקרב א.נשים. לוקחת חלק פעיל ואחראית על תוכן, מחקר ותקשורת בקמפיין "מצביעים מחו"ל", וכן סטודנטית תואר שני לניהול סכסוכים בין-תרבותיים.

איילת ספיר

אני איילת ספיר, מרצה וחוקרת במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בנגור בצפון וויילס, אמא לשני בנים, חיה מחוץ לארץ כבר כמעט עשרים שנה, אבל קשורה עדיין בכל נימי נפשי

שלומית ישעיהו

זמרת ומאיירת החיה בברלין. הגיעה לברלין ב-2015 וחיה על ציר ישראל- גרמניה מאז. שלומית הצטרפה לפעילות התנועה בעקבות פעילות המחאה של קבוצת DID

אלעד אדלמן

יליד ת"א וכיום מנהל עסק עצמאי להפקות וידאו בשוויץ. בעל רקע בקולנוע וטלוויזיה וחי על קו ישראל-אירופה מ-2004. במהלך חייו הצביע כבר לשמאל, לימין ולמרכז ואוהב להצביע באופן כללי.

איילת קרני

איילת קרני היא מוסיקאית מוכשרת בעלת שני תארי מאסטר: בחלילית ובאבוב ופדגוגיה, מהסקולה קנטורום שבבאזל. היא מתגוררת בבאזל עם בן-זוגה ובנה הקטן.

ינון רוזן

שמי ינון רוזן, בן 40, מתגורר בטורינו מזה 17 שנים. הגעתי לאיטליה בשביל להתמחות בעיצוב תחבורה, וכיום אני מלמד באוניברסיטה במסלול לתואר שני ועובד בחברה בינלאומית שמתמחה בהנדסה שם אני מנהל סטודיו לעיצוב וכיום עובד על פרויקט מחקר של האיחוד האירופי על העתיד של התחבורה בעידן IOT. מרגיש שאפשר להיות ולהרגיש ישראלים גם אחרי שנים של מגורים בחו"ל ומאוד מחובר לקהילה הישראלית כאן בעיר.

עזרו לנו להטיס את הסטודנטים הביתה להצביע. כל קול חשוב

שאלות נפוצות

אנחנו קבוצה של ישראלים ללא שיוך מפלגתי, המתגוררים בחו”ל מסיבות שונות ובוחרים להקדיש מזמננו בהתנדבות לתמוך ולקדם את ערכי הדמוקרטיה בישראל ובעולם. כדי לתמוך בעצומה,

הזכות לבחור היא מזכויות היסוד בכל משטר דמוקרטי, כולל בישראל. חוק הבחירות לכנסת משנת 1969 מגדיר שכל אזרח ישראלי מעל גיל 18, הרשום בפנקס הבוחרים זכאי להשתתף בבחירות לכנסת. פנקס הבוחרים מורכב לקראת כל מערכת בחירות מהרשומות של מרשם האוכלוסין, וכולל כתובת מגורים, על פיו נקבע מיקום הקלפי.

בישראל מכירים בחשיבות מימוש זכות ההצבעה ובעקרון השוויון בבחירות לכנסת, ועל כן נוקטים בהסדרים מיוחדים על מנת לאפשר לכל אזרח ישראלי להצביע. בנוסף, החל משנות ה-90 שליחים רשמיים של המדינה זכאים להצביע. וזה כולל:

  • עובדי מדינה (כולל חיילים)
  • עובדים של הסוכנות היהודית
  • עובדי קק”ל
  • עובדי קרן היסוד
  • עובדי ההסתדרות הציונית העולמית
  • בני זוג וילדים של עובדים אלה אשר בעלי זכות הצבעה.

הזכות להצביע היא אחת מזכויות היסוד של כל משטר דמוקרטי. במרבית המדינות הדמוקרטיות בעולם קיימים מנגנונים שמאפשרים לחלק מאזרחיהן החיים בחו”ל להצביע בבחירות גם מחו”ל. אזרחים רבים במדינת ישראל, ובמדינות אחרות בעולם, נעים ונדים בין מדינות בעידן הגלובלי של המאה ה-21, בין אם למטרות לימודים, עבודה וכו’, רבים ורבות חוזרים בסופו של דבר למולדתם, וכוונתנו היא בעצם לאפשר הצבעה לאזרחי ישראל שהינם גם תושבי המדינה. כלומר, שהותם מחוץ לגבולות המדינה מוגדרת גם עפ”י חוק- כזמנית.

 

ישנן דרכים שונות שבהן ניתן יהיה לממש את זכות ההצבעה. הדרך הפשוטה והישירה ביותר היא להשתמש באותה מערכת שמאפשרת לנציגים רשמיים להצביע, באמצעות הנציגויות במדינות שונות ומערכת המעטפות הכפולות. נכון לעכשיו נציגים רשמיים הזכאים להצביע מקבלים הודעה מועדת הבחירות כחודש וחצי לפני מועד ההצבעה. ניתן לערוך הרשמה והוכחת זכאות בפרק זמן דומה עבור תושבים הנמצאים בחו”ל. דרכים נוספות כוללות: הצבעה באמצעות ייפוי כוח, הצבעה מקוונת, הצבעה בדואר, הצבעה באמצעות פקס.

כמעט בלתי אפשרי להעריך בצורך מדויקת בכמה אנשים מדובר. אולם, על-פי הלמ”ס, נכון ל-2008 שהו בחו”ל למעלה מחצי מליון תושבים ישראלים, אך מספר מתבסס על מרשם האוכלוסין, ואינו ממפה מתוכו אוכלוסיה שלא נכללת בהגדרת התושבות כפי שאנו מגדירים אותה, כאמור – תושבים רשומים אשר לא ניתקו תושבותם, חיים פרק זמן שהוא קטן מחמש שנים בחו”ל ומשלמים ביטוח לאומי. נכון ל-2011, ישנם כ11,000 סטודנטים ישראלים הלומדים בחו”ל. ניתן להעריך שמדובר בכמה עשרות אלפים של תושבים ישראלים שיענו על ההגדרה. אלה יהיו מורכבים מסטודנטים, שליחים לא רשמיים (רילוקיישן וכד’), תיירים ומטיילים, כגון חיילים משוחררים ועוד.

  • הדיון בזכות הצבעה של אזרחים מחו”ל נמצא בסדר היום הציבורי במדינות רבות. בארה”ב למשל, כל אזרח באשר הוא זכאי להצביע, אך הוא גם נדרש לשלם מס, וזכותו להצביע נכנסת תחת העיקרון של (No Taxation without Representation). מדינות נוספות לדוגמה הן:

    אוסטרליה – כל אזרח השוהה עד שש שנים מחוץ לאוסטרליה נדרש להצביע ע”פ חוק.

    איטליה – כל אזרח זכאי להצביע, ללא הגבלת זמן (12 מושבים מוקצים לייצוג איטלקים בחו”ל).

    בריטניה – אזרחים השוהים עד 15 שנים בחו”ל.

    גרמניה – בתוך האיחוד האירופי, אין הגבלת זמן, אזרחים השוהים מחוצה לה, זכאים להצביע עד 25 שנים לאחר שעזבו את המדינה.

    דנמרק – אזרחים השוהים עד שנתיים מחוץ למדינה.

    ניו זילנד – אזרחים שהתגוררו בניו זילנד לפחות שנה אחת רצופה במהלך חייהם, וביקרו בה לפחות פעם אחת ב-3 השנים האחרונות.

    קנדה – החל משנת 2019 כל אזרח קנדי מעל גיל 18 שהתגורר מתישהו בקנדה יכול להצביע גם מחו”ל, ללא הגבלה.

     
     
  •  

הנושא עלה לדיון מספר פעמים בעבר. בין היתר: 2016 – הצעת חוק משותפת של דוד ביטן ונחמן שי. 2009 + 2015 – ההסכמים הקואליציונים של ממשלות ישראל 32 ו-34 כללו סעיף שלפיו הממשלה מתחייבת לגבש הצעת חוק שתאפשר “הצבעה של ישראלים השוהים בחו”ל ביום הבחירות לכנסת בתנאים ובתבחינים שיוסכמו על דעת כל הסיעות החברות בקואליציה” 2001 – משה ארנס העלה הצעת חוק לאפשר לישראלים השוהים בחו”ל להצביע תחת מגבלות מסוימות.

  • התשובה הקצרה לכך היא כן. תושב ישראל הוא מי שיכול להוכיח שמרכז חייו בישראל ע”פ פקודת מס הכנסה. תושב ישראל הוא אדם שמשלם ביטוח לאומי ולרוב המעמד הזה נמשך עד חמש שנים לפחות לאחר עזיבת הארץ, אלא אם כן ניתן תושבות באופן יזום. לאחר מכן, התושב יכול להוכיח את זיקתו לישראל באמצעות טופס שבודק מספר קריטריונים שעל-פיהם מודדים “מרכז חיים”.

    בין היתר אלה:

    • מקום ביתו הקבוע

    • מקום מגוריו ומגורי משפחתו

    • מקום עיסוקו הרגיל

    • מקום האינטרסים הכלכליים הפעילים המהותיים שלו

    • מקום פעילותו בארגונים, איגודים או מוסדות שונים

    • האדם שהה בשנת מס ספציפית 183 ימים או יותר בישראל, או 30 יום באותה שנה וסך כל שהותו בישראל בשנתיים שקדמו מגיע לכדי 425 ימים או יותר.

    לינק לאתר כל זכות עבור פירוט בנושא הגדרת התושבות ישראלית.

     
     
 
 
  •  

שותפים לדרך

חברים שלנו לחזון ולעשייה